 |
A HUMÁN ERŐFORRÁSOKRA LESELKEDŐ VESZÉLYEK
A KORMÁNYINTÉZKEDÉSEK ILLETVE EZEK ELMULASZTÁSA AZ ALÁBBI TÉNYEZŐK EGYMÁST ERŐSÍTŐ HATÁSÁN KERESZTÜL VÉGZETES CSAPÁST JELENTENEK A HUMÁN ERŐFORRÁSOKRA.
- olyan adórendszer, és a szolgáltatásokat meghatározó törvénykezés, amely fokozza nagy társadalmi csoportok viszonylagos lemaradását
- a piaci mechanizmusok kikapcsolása a korrupció, a tisztességtelen piaci magatartás büntetlen térnyerésével
- a humán területekről, elsősorban az oktatásból példátlan arányú tőkeelvonás
Mindezek együttes hatása a Durkheim által anómiának nevezett állapothoz vezet, azaz értékvesztéshez, reménytelenséghez és ebből egyetlen kiútként a devianciákhoz. A legújabb kutatások (Willkinson. Fukuyama, Kopp) feltárták annak mechanizmusát, hogy e tényezők következtében hogyan csökken a társadalmi kohézió, a bizalom, továbbá a depressziós tünet együttes közvetítésével hogyan romlik a lakosság egészségi állapota, várható élettartama, munkavégző képessége. A humán erőforrások tönkretétele nagy rejtett költségekkel jár és előidézi a társadalomban az aktívak - passzívak arányának romlását, a devianciák terjedését.
Az iskolázatlan, megbirkózásra képtelen, vállalkozások szervezésére, munkahelyteremtésre alkalmatlan tömegek megjelenése és növekedése a reprodukció csökkenése után a második legfontosabb oka az aktív - passzív népességi arány romlásának. Hiszen hiába kísérletezünk azzal, hogy a nyugdíj korhatárt növelve az aktívak - passzívak arányát helyreállítsuk, ha ezzel az intézkedéssel jórészt nem az aktívak, hanem a rokkant nyugdíjasok és a munkanélküliek számát szaporítjuk.
A "szabadesésen" egy önrontó kört értünk, amelyben a piaci mechanizmusok gyengülése, és a tőkeelvonás a humán szférából a lakosság munkavégző képességének csökkenéséhez és a devianciák terjedéséhez vezet, ami tovább gyengíti a piaci mechanizmusok érvényesülését.
A humán erőforrások területén bekövetkezett végzetes helyzet javítására rövid és középtávon a leghatékonyabb beavatkozás az iskolai oktatás, szakképzés, átképzés jelentős támogatása, a passzív állománynak az iskolai illetve átképző rendszerbe irányítása, amelyek keretében az elhelyezkedést segítő ismeretek elsajátítása mellett a depressziós, reménytelen állapot kezelése is megtörténik konfliktusmegoldó képességjavító tréningek alkalmazásával. Mindezek mellett szükség van a reális megbirkózási, kitörési lehetőségek törvényes biztosítására.
Dr. Skrabski Árpád
|
 |