 |
Dr. Skrabski Árpád
/1998 január - Tapasztalatok alapján a legideálisabb szociális védőrendszer.../
A nyugdíj- és egészségbiztosítás stratégiai jelentőségű. Magyarországon, a jelen történelmi helyzetben csak a társadalombiztosítási rendszer képes mindenkire kiterjedő védőhálót és állami garanciát biztosítani.
Az egészségbiztosítás terén a Cseh Köztársaságban és Szlovákiában bevezetett "több biztosítós rendszer" mindkét országban az egészségügyi ellátás finanszírozásának összeomlásához vezetett. A nyugdíjbiztositás terén figyelmeztető jel számunkra, hogy a társadalombiztosítás rovására létrehozott fedezeti alapú nyugdíjrendszerek még a nagy biztosítási kultúrával rendelkező Angliában sem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket (contracting out)..
Ösztönözni célszerű a polgárokat, hogy mindazok, akiknek nagyobb jövedelmük van és akik számára a társadalombiztosítás szolgáltatásai elviselhetetlenül alacsony nyugellátást vagy egészségügyi ellátást tesznek lehetővé, egymással összefogva, közhasznú (nonprofit) civil szervezetek keretében gondoskodjanak egymásról. Az önkéntes kölcsönös biztosító pénztárak jogintézményét azért hozták létre, hogy erőteljes civil szervezetként ne csak a finanszírozásról gondoskodjék, hanem a részvételi demokrácia megteremtésével aktivizálja a középrétegeket egészségük és életminőségük érdekében és fokozza önállóságukat, kompetenciájukat társadalmi kohéziójukat. Az üzleti szervezetek az egészségbiztosítás és a nyugdíjbiztosítás terén egyaránt alkalmatlanok arra, hogy a szükséges társadalmi hatást kifejtsék, ugyanakkor ha a társadalombiztosítást helyettesítő szerepbe juthatnak, széles rétegek szorítanak ki az ellátásból, ahogy ez több délamerikai országban, illetve az USA-ban történik.
E civil szervezetek, például az önkéntes nyugdíj pénztárak és magán nyugdíjpénztárak eredményes működése csak teljes függetlenségük, továbbá megbízható tisztségviselők (trustee-k) esetén lehetséges. A civil szervezetek tisztségviselői polgárjogi kapcsolatban állnak a szervezettel. Alapelv, hogy az okozott kárt teljes mértékben köteles a károkozó a károsultnak megtéríteni. Amennyiben például egy nyugdíjpénztár bármilyen szolgáltatótól függ
- ezzel kizárva a verseny érvényesülését,
- megsértve a pénztár önálló befektetési politikáját,
ez nagy valószínűséggel csökkenti a tagok javára jóváírható összeget, és veszélyeztetheti a pénztár biztonságát is. Ez súlyos kárt jelenthet a pénztártagokra nézve és felveti a tisztségviselők felelőségét. Ezért az e téren hagyományokkal rendelkező országokban gondoskodnak arról, hogy ilyen függő viszony ne alakulhasson ki nyugdíj finanszírozó szervezetek és szolgáltatók között
Ha valaki azt kérdezné, hogy melyik pénztárba érdemes belépni, csak azt tanácsolhatjuk, hogy olyan független pénztárba, amelynek a tisztségviselői megbízható emberek. Ez a magyarázata annak, hogy az ilyen civil szervezetek a fejlett országokban nemcsak az évi pénzügyi jelentésüket, de a tisztségviselőik életrajzát is közzé teszik, hogy a csatlakozni akarók döntését megkönnyítsék. A pénztárak egy újabb olyan terület ahol - Fukuyama-t idézve - a bizalom a prosperitás alapja.
Dr. Skrabski Árpád, a Magyar Pénztárszövetség elnöke,
intézetvezető főiskolai tanár
|
 |