![]() |
|
H Í R L E V É L
VII. évf. 3. szám A Magyar Pénztárszövetség tájékoztató kiadványa 2001. október Aggódnak a munkahelyi önkéntes nyugdíjpénztárak
"A munkahelyi önkéntes nyugdíjpénztárak tagsága nevében - remélhetőleg - még időben kívánjuk felhívni a Kormányzat figyelmét arra, hogy bár e pénztárak az érvényes törvények és rendelkezések alapján azonos elbírálás alá esnek a banki, biztosítói háttérrel rendelkező társaikkal, működésük filozófiájában, gyakorlatában, és nem utolsó sorban a költségvetési vonzatokban alapvető eltéréseket mutatnak hozzájuk képest. A munkahelyi pénztárak a vállalati szociális és juttatási rendszer részeként működő non-profit szervezetek, melyek kizárólagos feladata a tagság időskori biztonsága érdekében tőkéje növelése. Semmilyen közvetett módon (vagyonkezelés, üzemeltetés, kapcsolt értékesítés, stb.) sem kívánnak profitot termelni, a munkáltató pedig költségei ellentételezéseként "mindössze" dolgozói fokozottabb ragaszkodását, ill. a vállalat imázsának növekedését reméli. Mindez a költségvetés számára olyan forrásbevonást jelent, amely e pénztárak léte nélkül nem jelenne meg. Ez főleg a
formájában történik. Nyilvánvaló, hogy az adókedvezmények a munkáltatók (állami feladatvállalást segítő) kiadásainak csak egy részét képesek kompenzálni. Tévedés lenne azt gondolnunk, hogy ezek a cégek valamely országos, tehát nem "saját" nyugdíjpénztárba való belépést, esetleg dolgozóik számára befektetési jegyek, kötvények, stb. vásárlását is ilyen mértékben, ilyen rendszerességgel támogatnák. Ezeket a lehetőségeket a vállalatok többsége (pl. bonus-rendszerük felülvizsgálatakor, nyugdíjtakarékossági biztosítások ajánlatai esetén) már régen megvizsgálta, és nem élt vele. A munkahelyi pénztárak közgyűlései demokratikusan és nem formálisan működő szervek, amelyek a tulajdonosi jogok gyakorlását, kontrollt és beleszólási lehetőséget biztosítanak a tagság számára. (Az ebből adódó szervezési többletköltséget egyébként a cégek viselik.) A tagok a napi kapcsolatok során is folyamatosan ellenőrzik a vezetőség hitelességét, függetlenségét és becsületességét, ez meg- ill. újraválasztásuk alapvető feltétele. Nem véletlen, hogy azon vállalatokon belül, ahol munkahelyi nyugdíjpénztár működik, átlag tizenhétszer annyian léptek be a nyugdíjpénztárba, mint ahányan bármilyen befektetési jeggyel rendelkeznek. A lakosság tőkepiaci képzettsége, aktivitása ma még egyébként is messze elmarad a kívánatostól és a nyugati országokétól is. A munkahelyi pénztárak segítik, gyorsítják a tanulási folyamatot. Az elmúlt közel hét év eloszlatta a munkáltatóknak és a dolgozóknak a mindenkori jogrenddel szembeni gyanakvását és bizalmatlanságát. Meggyőződésünk, hogy a munkahelyi önkéntes nyugdíjpénztárak jelenlegi intézményrendszerének átalakítása, a kedvezmények esetleges kurtítása nemcsak óriási felháborodást keltene, nemcsak morális és társadalmi kárt, az öngondoskodásra való hajlandóság csökkenését okozná, hanem a költségvetést, a tőkepiacot is megfosztaná a munkáltatók és a polgárok biztosította jelentős többlet forrásoktól.
Mégsem lesz részvénytársaság a Felügyelet? Júniusban a PM közigazgatási államtitkára a Pénztárszövetségek Fóruma részére is megküldte véleményezésre azt a tervezetet, mely a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete részvénytársasággá alakításáról szólt. Az előterjesztés indokai között többek között az szerepelt, hogy hasonló szervezeti megoldások léteznek egyes EU országokban, másokban éppen előkészítés alatt áll a felügyeletek ilyen tipusú átalakítása. Legnyomósabb érvként az IMF ajánlására hivatkozott az előterjesztés.
"A PSZÁF szervezeti átalakítását célzó elképzelésekről már korábban volt tudomásunk, melyről az az informális vélemény alakult ki, hogy a tervezett intézményi forma szokatlan megoldást jelent a hazai közigazgatási gyakorlatban, ezért a korábban felröppent hírt a pénztárszakma hitetlenkedve fogadta. A kézhez vett tervezetben szereplő indoklás szerint az új intézményi forma mellett az előterjesztő több érvet is felsorakoztat. Ezek között szerepel a nemzetközi pénzügyi szervezetek javaslata, a politikai függetlenség biztosítása, a gazdálkodási, valamint humánpolitikai és bérezési függetlenség megteremtése.
Nem volt módunk alaposabban megvizsgálni, hogy milyen egyéb problémákat vet fel a tervezet. Pl. érinti e az alaptörvényt.
A nyár végén ismertté vált, hogy a tervezett átalakítást a kormány levette a napirendről. Csak remélni tudjuk, hogy ez az ötlet ismét nem kerül elő. A Magyar Pénztárszövetség másképp látja az egészségpénztárakat A Pénztártanács 2001. április 19-én három - az egészségpénztárak helyzetével - foglalkozó tanulmányt vitatott meg. Már akkor érzékelhető volt, hogy az egészségpénztárak jelenlegi működésével, azok fejlesztésének irányaival foglalkozók számos kérdésben ellentétes véleményt képviselnek, több esetben csak nagyon felszínesen, vagy téves információk alapján hozzák meg ítéleteiket. Ezek között is a legszélsőségesebb Németh György tanulmánya volt, amely kategórikusan vitatta az egészségpénztárak létjogosultságát.
|
![]() |
[A pénztárakról] [Tagszervezeteink] [Magunkról] [Munkatársak] [Oktatás] [Etikai kódexek] [Jogvédelem] [Publikációk] [Sajtó] [Aktualitások] [Hírlevelek] [Hírlevél archívum] [Fórum] [Könyvajánló] [Fontos linkek] [Keresés] [E-mail] [Főlapra] [Angol oldalak] | ||
![]() |